maandag 23 maart 2020

Corona

Vanmorgen de dag begonnen met Zondag met Lubach. Een bijzondere aflevering waarin hij heel duidelijk maakt dat het heel simpel is wat van ons gevraagd wordt: Zoveel mogelijk thuisblijven en anderhalve meter afstand houden. Voor veel Nederlanders is dat iets dat ze begrijpen, maar helaas voor een aanzienlijke groep toch nog te moeilijk.

Het is niet mijn gewoonte om 's morgens vroeg al televisie te kijken. Normaalgesproken ga ik op maandagmorgen boodschappen doen met een vriendin en daarna samen koffiedrinken.

Maar nu zit ik dus thuis en dan ga je andere dingen doen, zoals televisie kijken op maandagmorgen. Na Lubach viel mijn oog op een link naar Dit was het nieuws. Dat had ik al lang niet meer gezien en het leek me wel leuk. Het was niet leuk. Integendeel, ik schrok er behoorlijk van.

Ik schrok van de presentator. Er waren tussen de sprekers in dat programma schotjes gezet om de mannen gescheiden te houden van elkaars druppels. Alleen tussen de presentator en twee gasten stond geen afscheiding. 
‘Ik word geofferd voor een goed geluid’ merkte hij op. Sukkel, dacht ik, jij wordt helemaal niet geofferd, jouw gasten worden aan jou blootgesteld voor een goed geluid. 

Dat grenzeloze egoïsme om te denken dat de maatregelen genomen worden om onszelf te beschermen. We beschermen elkaar, tegen onszelf. Marc-Marie Huibrechts omschreef dat goed: ‘We moeten telkens denken, dat we het zelf hebben en dat we moeten voorkomen dat een ander het krijgt. Dan houd je vanzelf voldoende afstand.’ En dat is ook zo. 

Ik schrok nog meer van Dit was het nieuws toen ze over oudere mensen begonnen naar aanleiding van een extra koopmoment dat AH heeft ingevoerd, waarin ouderen zonder andere klanten kunnen winkelen. Volgens mij een vals soort veiligheid omdat iedereen het virus kan dragen, maar oudere mensen voelen zich er misschien werkelijk beter bij. En ook dan geldt: anderhalve meter afstand houden. Hopelijk doen ze dat. 

In het tv-programma werd er echter over ouderen gepraat alsof zij de bron van het kwaad zijn. Alsof oudere mensen het virus verspreiden. Dat was echt meer domheid dan ik aankon. Gaan we nu de slachtoffers demoniseren? Omdat ouderen er zieker van worden als ze het krijgen en meer kans lopen eraan dood te gaan, moeten ze geïsoleerd worden om ons te beschermen? Alleen al om die gedachte verdient iemand minstens een week eenzame opsluiting.

Domheid wordt zichtbaar als mensen grappen gaan maken over de zaken die ze niet begrijpen. Als de mate van succes van humor een afspiegeling is van het denkniveau van het volk, dan hoop ik heel erg, dat Zondag met Lubach succesvoller is dan Dit was het Nieuws.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten